Of waarom 'waarom' uiteindelijk
toch de belangrijkste vraag blijft.
In mijn vorige blog over de Bermudadriehoek van de marketing, stelde ik dat visie, strategie en vorm elkaar altijd nodig hebben. En dat het misgaat, als een van de drie ontbreekt. Als voorbeeld gaf ik het ontbreken van visie, maar ook voor de andere twee is het niet anders. Visie en vorm, zonder strategie? Dat staat bijna garant voor een ‘huh?’ reactie. Een mission statement of kernwaarden op een vrachtwagen bijvoorbeeld.
Niets mis natuurlijk met een krachtige formulering van je visie of missie, en authentieke kernwaarden. Het is het eerste waar we in onze sessies mee aan de slag gaan. Dit vormt de diepste laag van je identiteit en de kern van alles wat we daarna aan communicatie gaan ontwikkelen. Dit is wat je wilt uitstralen, wilt overdragen, je overkoepelende belofte. Het is wat mensen van je moeten weten, het gevoel dat achter moet blijven. Superbelangrijk dus, maar of je dat nou letterlijk met de klant wilt delen?
“Niets mis natuurlijk met een krachtige formulering van je visie, missie en kernwaarden.”
Laat ik het anders duidelijk maken. Je bent op een netwerkborrel en je ziet iemand staan waar je al heel lang mee in gesprek wilt komen. Het contact wil je casual houden (maar niet té), je wilt succes uitstralen maar ook heel professioneel overkomen. Hoe denk je dat het dan overkomt als je naar zo iemand toeloopt en plompverloren het gesprek begint met ‘hé, hallo, ik ben casual, succesvol en professioneel.’ Ik kan me veel verschillende reacties voorstellen, maar ze hebben allemaal wel iets in zich van: ‘huh?’
Nou gaat het hier natuurlijk vooral mis in de vorm, maar dat komt ook door het ontbreken van strategie. Met de visie is niks mis: je wilde dat deze persoon dit van jou zou weten. Je hebt je alleen niet afgevraagd hóe je dat kon bereiken. Het was logischer geweest om met een duur overhemd succes uit te stralen, met een vlotte opmerking contact te leggen en door een inhoudelijk gesprek je professionaliteit te demonstreren. En zeg je nu ‘ja, logisch’? Dan snap je ook mijn punt over kernwaarden op een vrachtwagen.
Strategie is meer dan een communicatieplan. Strategie is je inleven in je doelgroep, begrijpen wat er nodig is om te bereiken wat je wilt en waaraan de vorm moet voldoen die je kiest. En dan kom je altijd uit bij die ene vraag, die onder alles ligt wat wij doen: ‘waarom?’
Meer weten over onze visie, sessies en tools? Klik hier!