Of waarom je beter kunt stoppen
met investeren in mensen die jou niet zien staan.
Ondernemer of niet, het is altijd akelig om genegeerd te worden. En toch komen we stiekem nog veel bedrijven tegen die dat in de praktijk heel normaal vinden. Die daar zelfs vanuit lijken te gaan en hun marketingboodschap de wereld in slingeren zonder zich af te vragen of ze überhaupt iemand bereiken. (Laat staan of er iemand echt luistert.) Nu zou je kunnen redeneren dat het een kwestie is van maar genoeg de wereld in slingeren en je raakt ooit wel iemand. Is dat slim? Wij denken van niet. Investeer liever in mensen die je wél zien staan.
Woest aantrekkelijk is misschien wat overdreven, maar het doet toch fijner zaken als je klant op zijn minst enige belangstelling voor je kan opbrengen. Toch? Draai die logica dan eens om: als je nou eens je doelgroep maakt van de mensen die jou toch al interessant vinden? (Gesteld dat ze je dienst of product nodig hebben en kunnen betalen uiteraard). Tenzij je echt in een niche zit, is er in de meeste sectoren voldoende ruimte om je eigen plekje in de markt te kiezen. Dus waarom je positionering dan niet om je eigen fanclub heen bouwen?
Dat zou zomaar logisch zijn, maar veel bedrijven weten gek genoeg niet waar hun eigen aantrekkingskracht zit. Vaak heeft dat ermee te maken dat je zelf je focus volledig op je product en je eigen doelen hebt liggen. En dan zie je zomaar de kleine dingen over het hoofd die klanten juist in je weten te waarderen. De uitstraling van je netwerk, de betrokkenheid van je projectmanagers, je snelle levering of hoge serviceniveau… Voor elk bedrijf is dat anders, maar er is vaak wel een grote gemene deler die jouw klanten waarderen.
“Veel bedrijven weten gek genoeg niet waar hun eigen aantrekkingskracht zit.”
Begrijpen waarom je huidige klanten bij jou kopen, is de basis voor het afbakenen en begrijpen van je doelgroep. Zoals zelfkennis de basis is voor effectieve marketing. Jouw klanten zijn tenslotte niet gek, iets aan jou moet aantrekkelijk aan. Zoek uit wat dat is! Als je daar nou je boodschap van maakt, en je deelt dit met mensen waarvan je kan vermoeden dat ze dat ook aantrekkelijk vinden… Ik kan niet beloven dat je je de klanten van het lijf moet slaan, maar je gaat in ieder geval je marketingbudget een stuk gerichter inzetten.
Meer weten over onze sessies en methodiek om je doelgroep in kaart te brengen? Kijk eens hier!