strategische sessies ondersteuning creatieve strategie

Wat kun je voor goed fatsoen

nog communiceren in deze tijd?

Niet chique in crisistijd

Dat is het al gauw niet, wat je ook post op social media.

“Met dat ‘blijf gezond’ ben ik wel klaar ondertussen.” Tja, nu iedereen het roept begint het inderdaad wat flauw te worden. “Ik merk dat ik me irriteer aan bedrijven die ‘zo dankbaar zijn dat ze nog zulke mooie opdrachten krijgen’.” Ook herkenbaar, ik vermoed hier toch stiekem altijd een commerciële bedoeling achter. “Die negativiteit in het nieuws helpt niemand, maar van ‘al dat begrip en die solidariteit’ word ik ook wel een beetje moe.” En die voel ik ergens ook.

 

 

 

Door Sonja Kik

Maar wat kun je voor goed fatsoen communiceren in crisistijd? Het is al gauw niet chique, wat je ook post op social media. Omdat we als bedrijven van elkaar toch niet geloven dat we (van de eerste schrik bekomen) echt ineens veranderd zijn. Als je eerst de neiging had alles in je eentje op te lossen, zul je dat nu nog steeds hebben. Als je voor de crisis vooral voor jezelf zorgde, idem dito. Dus als je nu een boodschap van samenwerking en solidariteit wilt brengen, ben even eerlijk tegen jezelf. Niet iedereen komt er namelijk mee weg.

 

Ook als je echt dankbaar bent dat je nog werk hebt, dan nog moet je voorzichtig zijn dat te posten. Zeker als je voor de crisis al de gewoonte had om nieuwe opdrachten trots en met de nodige bravoure op LinkedIn te zetten. De grootste aap bovenop de rots wordt niet ineens nederig. En denk ook eens aan de bedrijven die net een grote order hebben zien doorschuiven of wegvallen. Misschien wel diezelfde order die naar jou toe is gerold, omdat jij wat meer vlees op het bot hebt en wat lager kon gaan zitten. Nee, ook niet chique.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat dat de reden is dat het zo rustig is op social media. Is het je opgevallen? We zijn bang om het verkeerd te doen. En dat is, denk ik, ergens ook wel terecht. Maar het is niet terecht dat we dan maar niets doen. Want afwachten is echt een slecht idee in crisistijd. Er wordt landelijk een economische krimp voorspeld van 7,5%. Misschien niet in jouw branche, maar als land gaan we het allemaal voelen. En laten we daar even van uitgaan: gaan al jouw concurrenten allemaal solidair en eerlijk verdeeld 7,5% omzet inleveren?

 

Dat zou wel chique zijn. Maar ik denk het niet.